Intai de toate, credem ca este important sa stabilim exact ce presupune termenul de sexualitate. Conform www.dexonline.ro:
SEXUALITÁTE s. f. =
- Calitate conferită de prezența caracterelor morfologice, fiziologice și psihologice legate de sex și de fenomenul sexual.
- Ansamblul fenomenelor referitoare la instinctul sexual și la satisfacerea lui.
Apoi, vrem sa readucem la lumina o lectie din gimnaziu, mai exact despre anatomia corpului uman si mai specfic, despre functiile lui.
Funcțile organismului uman:
1. Funcțiile de Relatie
1.1 Sistemul nervos
1.2 Sistemul endocrin
1.3 Sistemul osos
1.4 Sistemul muscular
2. Funcțiile de nutriție
2.1 Sistemul digestiv
2.2 Sistemul circulator
2.3 Sistemul limfatic
2.4 Sistemul respirator
2.5 Sistemul excretor
3. Funcțiile de reproducere
3.1 Sistemul reproducator
Mai pe scurt, functia de reproducere face parte din totalitatea functiilor pe care le are organismul uman. Intr-o incercare de elimina sau macar reduce stigma care vine odata cu termenul de sex si orice derivat de-al lui, ne propunem sa rezolvam parte din neclaritatile legate de sexualitatea la adolescentii autisti.
Adolescentii autisti se dezvolta sexual la fel ca si alti copii de aceeasi varsta. La fel ca adolescentii tipici, ei au nevoie de ajutor pentru a intelege senzatiile sexuale, indiciile sexuale si relatiile sexuale. O intelegere clara asupra a ce presupune consimtamantul, atingerile permise si cele nepermise, precum si masturbarea ajuta la mentinerea in siguranta a adolescentilor cu autism.
De asemenea, ne dorim sa ridicam si problema abuzului sexual din simplul motiv ca daca un subiect este deranjant sau ofenseaza, nu inseamna ca nu este actual, real si periculos.
Sexualitatea este mai mult decat sex. Sexualitatea este despre ceea ce simte copilul tau fata de corpul lui aflat in proces de dezvoltare, despre intelegerea sentimentului de intimitate, atractie si afectiune fata de ceilalti si despre dezvoltarea si mentinerea de relatii intime sanatoase, bazate pe respect.
Multor adolescenti autisti le este greu sa inteleaga trairile sexuale – in ei insisi si in ceilalti.
Iti poti ajuta copilul sa clasifice trairile sexuale in ganduri, senzatii fizice si comportament. De exemplu, daca copilul tau este atras sexual de cineva, acesta ar putea avea:
- ganduri — se gandeste mult la persoana
- senzatii fizice- au o senzatie de fluturi in stomac sau are erectii cand este in apropierea acelei persoanei
- comportament – incearca sa gaseasca modalitati de a fi in preajma persoanei respective.
De asemenea, pentru adolescentii cu autism poate fi greu sa-si exprime trairile sexuale. Daca copilul tau considera ca acest lucru este dificil, riscu sa faca lucruri nepotrivite sau riscante sau sa intre in relatii nesanatoase creste semnificativ.
De aceea, ar fi bine sa tii cont de urmatoarele lucruri:
Exerseaza interactiunile sociale cu copilul tau folosind jocul de rol. De exemplu, puteti apela la un joc un rol care presupune o conversatie cu cineva in parc sau la o petrecere sau, de ce nu, sa invitati pe cineva sa mearga la film. Puteti, de asemenea, sa faceti expercitii de imaginatie sa vedeti ce e de facuti daca persoana spune „da” sau „nu” la invitatie. Stabileste cateva reguli clare despre cum sa procedeze. De exemplu, „Poti invita pe cineva sa iasa o data. Daca persoana respectiva spune ca nu este libera, o poti intreba din nou alta data. Daca ea spune din nou nu, chiar daca iti ofera o scuza, poate ar fi o idee buna sa nu mai intrebi’.
Stabiliti niste limite clare in ceea ce priveste comportamentul potrivit in functie de situatie. De exemplu, sa urmaresti pe cineva sau sa-l contactezi frecvent online, nu este OK.
Masturbarea
Masturbarea este o activitate naturala pentru toti oamenii care trec prin pubertate. Invata-ti copilul ca masturbarea este un lucru firesc, dar incurajeaza-l sa se masturbeze doar intr-un loc privat si doar cand este singur.
Ar putea fi de folos sa compari masturbarea cu alte activitati pe care copilul tau le face in privat, cum ar fi dusul sau mersul la toaleta. S-ar putea sa fie nevoie sa-ti ajuti copilul sa fie constient de ce anume inseamna un loc privat. Un loc privat este undeva in propria lui casa, unde alti oameni nu il pot vedea.
Iata cateva idei de locuri private pentru copilul tau.:
- dormitorul – cu usa inchisa si draperiile trase
- toaleta din propria casa cu usa inchisa
- dusul din propria casa cu usa baii inchisa
Negarea, pedepsirea sau inhibarea nevoii de eliberare sexuala poate duce la emotii negative precum frustrarea sau furia. Aceste emotii pot fi urmate de comportamente periculoase. Nevoile corpului uman nu sunt o rusine sau un lucru gresit. Putem vedea oamenii drept un puzzle complex, alcatuit dintr-o multime de piese – toate necesare – printre ele numarandu-se si functia de reproducere si tot ce o alcatuieste..
Abuzul Sexual
Persoanele autiste pot fi vulnerabile la abuzul sexual, deoarece nu recunosc intotdeauna cand ceva nu este in regula. Asa ca ar putea fi necesar sa-l inveti in mod explicit pe copilul tau diferenta dintre atingerea permisa si atingerea nepermisa.
De exemplu, atingerea permisa este ceva ce prietenii si familia ar putea face pentru a arata iubire. Aceste atingeri pot include o strangere de mana pentru a saluta, o imbratisare sau un sarut. O atingere nepermisa este ceva care se simte gresit sau inconfortabil, de exemplu un strain care cere un sarut.
De asemenea, trebuie sa-i explici ca o atingere ar putea fi o atingere permisa pentru o persoana, dar aceeasi atingere ar putea fi o atingere nepermisa pentru altcineva. De exemplu, unei persoane i-ar placea sa fie gadilata (aceasta este o atingere permisa), in timp ce altcuiva s-ar putea sa nu-i faca placere sa fie gadilat (aceasta este o atingere nepermisa). Sau este in regula sa saruti obrazul unui prieten apropiat sau unui membru al familiei daca il vezi pe strada, dar nu este in regula sa saruti un strain.
In concluzie, abordeaza cu copilul tau si subiecte pe care le-ai putea considera delicate. Doar pentru ca ignoram o problema, nu inseamna ca aceasta dispare sau ca nu a existat niciodata. Fii rational, respecta-ti copilul si acorda-i o educatie de calitate, doar asa te poti asigura ca i-ai oferit resursele necesare pentru a avea o viata cat mai sanatoasa.
Gestionarea Unei Situatii Specifice
Sa ne imaginam ca adolescentul autist se afla in sala de asteptare la dentist si incepe sa se masturbeze. Ce e de facut?
Cu ajutorul unor imagini(pe telefon) sau a unor cartonase(fizice), sau a unor semne pe care le-ati stabilit impreuna, ii veti spune sa se opreasca. In acel moment, este important sa il faceti constient de locul unde va aflati, ca sa isi dea seama ca se afla intr-un loc public, drept urmare sa se supuna regulilor deja cunoscute. Mai apoi, pentru a-i redirectiona atentia, este necesar sa il scoateti din acel mediu, de exemplu, puteti merge pana la magazinul de langa sa cumparati apa.
In acest timp, ii veti vorbi despre emotii, veti stabili daca se simte stresat sau anxios cu privire la procedura stomatologica si veti discuta despre comportamente acceptate in public etc. Din acest exemplu vedem clar importanta educatiei emotionale si a celei sexuale, precum si importanta caii de comunicare pe care este necesar sa o descoperiti/construiti impreuna cu copilul.
Din nou, ignorarea functiei sexuale nu inseamna eliminarea sexualitatii adolescentului sau a nevoilor sale sexuale. Discutate si intelese din timp, acestea nu vor deveni o problema pe care adolescentul autist sa nu o poata gestiona.
Studiu de Caz
Istoric personal
Alex este un adolescent singur la parinti, are 15 ani si este diagnosticat cu autism inca de mic. Acesta a urmat diferite tipuri de terapie imediat dupa aflarea diagnosticului si pana in prezent. Pe partea cognitiva, Alex are progrese notabile, lucrurile insa stagnand de cativa ani pe partea comportamentala si de limbaj. Este opozant, de regula nu coopereaza decat pe baza de recompensa si nu are un set de reguli clare care sa il ajute sa se organizeze si sa isi eficientizeze atributiile si activitatile zilnice. Problema cu care a ajuns in terapie este legata de faptul ca de cel putin un an se masturbeaza si se stimuleaza sexual oricand si oriunde, acest fapt cauzandu-i probleme la scoala si in cercurile sociale in care participa. In momentul in care nu este lasat sau este oprit din masturbare, Alex devine violent, apeland la agresivitate fizica in mod repetat, agresivitate indreptata spre oricine i se opune.
Relatia mama-tata
Relatia parintilor lui Alex nu a fost intotdeauna una sanatoasa, in interiorul cuplului existand numeroase conflicte soldate inclusiv cu violenta fizica din partea tatalui, aplicata atat asupra mamei, cat si asupra copilului. Acest comportament abuziv a fost pus pe seama dependentei de alcool pe care, in prezent, tatal lui Alex o are sub control de aproximativ 2 ani. In prezent, parintii formeaza un cuplu si colaboreaza astfel incat viata de familie sa fie una armonioasa.
Relatia parinte-copil
Relatia cu mama
In relatia cu mama, Alex nu a dobandit niciodata un set de limite. Fiind excesiv de permisiva in ideea in care episoadele de furie ale lui Alex erau de multe ori punctul de pornire al unui scandal cu partenerul, mama a preferat sa adopte o atitudine blanda, intelegatoare si orientata spre intalnirea tuturor nevoilor copilului in momentul in care ele erau enuntate/aratate. In prezent, desi incearca sa adopte un parenting mai stict, mama nu reprezinta o figura de autoritate pentru Alex, iar aceasta nu reuseste deloc sa il stapaneasca in momentele dificile. Drept rezultat, in momentul in care incearca sa se impuna, este intampinata cu violenta sau este nevoita sa cedeze pentru apreveni o reactie violenta.
Relatia cu tata
Ca urmare a repetatelor episoade de violenta, a nesigurantei, a lipsei de structura si de predictibilitate in comportament, relatia lui Alex cu tatal sau este una deosebit de disfunctionala. Copilul are tendinta sa il foloseasca pe tata drept obiect al razbunarii sale, fiind abuziv fizic chiar si in situatii in care nu s-ar explica recurgerea la violenta(de ex, il loveste cu cosul de cumparaturi ca sa il doara). Tatal nu reprezinta autoritate in fata copilului, cererile si chiar insistentele in incetarea comportamentelor dezadaptative fiind total ignorate si chiar pedepsite de catre Alex. Tatal recunoaste ca multe astfel de situatii problema se sfarsesc cu abuz fizic din partea ambilor.
Relatia terapeut-copil
Desi este un adolescent verbal(limbaj precar conform varstei, insa inteligibil), lui Alex i-a luat aproximativ o luna pana la momentul inchegarii relatiei terapeutice. La inceputul terapiei, acesta evita pana si pronuntarea denumirii stimulilor stresori(de exemplu: alcool, bataie, petrecere etc.). In momentul in care a aparut dorinta de schimbare, adolescentul a inceput sa aiba incredere si sa se deschida in fata terapeutului, usor-usor reusind sa vorbeasca despre problemele sale si sa caute ajutor. In fiecare sedinta de terapie alianta terapeutica devine mai solida iar nivelul de incredere creste, facilitand rezolvarea de probleme.
Relatia terapeut-parinte
Desi parintii dau dovada de deschidere si arata dorinta de a invata cum sa procedeze in situatiile critice, acestia nu reusesc sa puna in aplicare sfaturile terapeutului sau chiar le modifica si adapteaza intr-o maniera gresita si chiar periculoasa. Ce s-a obeservat este ca ambii parinti tind sa foloseasca imaginea psihologului pentru a aplica tehnici de manipulare sau de pedeapsa, fapt care are repercursiuni grave asupra relatiei dintre terapeut si copil.
Nota bene
O comunicare fluenta intre toti participantii la terapie este esentiala in stabilirea si mentinerea relatiei terapeutice, aceasta fiind unealta suprema in procesul terapeutic. De asemenea, colaborarea eficienta intre clienti si terapeut este detaliul care face diferenta in idenficarea problemei si crearea de solutii. Neintelegerile, lipsa obiectivelor comune si lipsa implicarii sau implicarea gresita sunt factorii care incetinesc sau impiedica obtinerea unui progres in terapie – toti cei implicati in acest proces avand de suferit.